Nu Even Nu

Adem-meditatie oefening Oefen thuis met adem-meditatie

Meditatie oefeningen

Hier vind je meditatie oefeningen die je thuis kunt gebruiken. Mocht je hierna nog meer willen oefenen, dan staan er nog een aantal andere meditatie oefeningen voor je klaar.

Meditatie oefening: adem en lichaam

Met dit geluidsbestand word je rustig begeleid in een meditatie, waarin je je vooral richt op je ademhaling. Een zeer ontspannende en leerzame meditatie oefening.

 

Meer meditatie oefeningen

Bodyscan meditatie oefening

In deze oefening word je geholpen met een bodyscan. Je onderzoekt met je aandacht alle onderdelen van je lichaam. Realiseer je dat deze meditatie oefening niet gaat om het zo goed mogelijk kunnen voelen van het lichaam. De oefening is vooral bedoeld om te onderzoeken wat er tijdens de meditatie met je aandacht gebeurt. Afdwalen tijdens de meditatie oefeningen is normaal!

 

Zit-meditatie oefening

Met onderstaande oefening kun je een zit-meditatie doen. Als je het moeilijk vind om zonder ruggensteun te mediteren, kun je ook op een stoel of bank gaan zitten. Probeer gedurende deze meditatie oefening eens of je de focus met minder energie kunt vasthouden. Veel mensen kost het ook veel energie om de aandacht gedurende de meditatie oefeningen steeds opnieuw weer terug te brengen naar het focus object. Probeer eens of je kunt ontdekken dat je ook dit steeds met minder energie kunt doen en meer automatisch kunt laten gebeuren.

 

Loop-meditatie oefening

Hieronder een geluidsfragment dat je kunt gebruiken als begeleiding bij een loop-meditatie. Probeer tijdens deze meditatie oefening eens of je kunt zien dat er qua aandacht eigenlijk weinig verschil is tussen de loop- en de zit meditatie oefeningen. Probeer ook eens of je tijdens de oefening het terug brengen van de aandacht met zo weinig energie te doen dat je alles van een steeds groter wordende afstand gaat waarnemen.